Alla har rätt till ett fungerande telefonabonnemang

Var och en har rätt att få ett fungerande telefonabonnemang till ett rimligt pris till sitt hem eller till sitt företags verksamhetsställe. Telefontäckningen är bra som sådan eller med hjälp av en GSM-bordstelefon och antenn i största delen av landet. För de områden där marknadskrafter inte tillhandahåller telefonabonnemang har Kommunikationsverket utsett en leverantör av samhällsomfattande tjänster. Leverantören av samhällsomfattande tjänster är skyldig se till att kunden får ett fungerande telefonabonnemang.

Rätten till ett fungerande telefonabonnemang förverkligas när abonnemanget fungerar på minst ett ställe hemma eller i företagets verksamhetsställe. Man har dock inte rätt till mobiltäckning inomhus utan användaren förväntas förbättra täckningen t.ex. genom en antenn som ansluts till en GSM-bordstelefon. Mer information om att få bättre täckning finns i antennanvisningen. Du kan också vända dig till din operatör för råd.

Om det är svårt för dig att få ett fungerande telefonabonnemang, gör så här:

Bekanta dig först med Kommunikationsverkets anvisningar om att få bättre täckning och vänd dig till din operatör för råd vid behov.

  • Man får oftast ett tillräckligt bra telefonabonnemang med en rätt riktad utomhusantenn i kombination med en GSM-bordstelefon.
  • Om försöken att få bättre täckning inte hjälper, kontakta Kommunikationsverket.
  • Kontakta Kommunikationsverket också, om operatören säger att det inte är möjligt att få ett fungerande abonnemang till din adress, inte ens med hjälp av en extra antenn, eller om du inte får råd av operatören.

Kontrollera i sökmotorn om det finns en leverantör av samhällsomfattande tjänster för telefonitjänster i ditt postnummerområde.

Beslut om samhällsomfattande tjänster


Ämnesord: Telefon , Samhällsomfattande tjänster

Uppdaterad 25.10.2016

LinkedIn Print