[Kesä-Teema] Vieraskynä: Ole tarkkana, kenelle annat maksukorttisi tietoja

Sähköpostit, teksti- ja someviestit tulvivat houkuttelevia, mutta usein huijauksiin perustuvia tarjouksia, joihin tarttuu valitettavan moni. Markkinointia valvova kuluttaja-asiamies pyrkii puuttumaan lainvastaisuuksiin parhaansa mukaan. Puuttumiskeinoihin tarvitaan kuitenkin parannuksia, jotta verkon kuluttajahuijauksia voitaisiin tehokkaasti torjua. Viranomaisten välinen tiedonvaihto on yksi olennainen osa torjuntatyötä. Aiheesta kirjoittaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston Jussi Rissanen.

Vieraskynän kirjoittaja on Kilpailu- ja kuluttajaviraston erikoissuunnittelija Jussi Rissanen. (Kuva: Kilpailu- ja kuluttajavirasto)

Kesän aikana sähköpostilaatikkoon on ilmestynyt lukuisia viestejä, joissa vastaanottajaa lähestytään mitä houkuttelevimmin tarjouksin. Musiikin suoratoistopalvelu tarjoaa 6 kuukauden ilmaisen kokeilujakson. Kotimainen päivittäistavaraketju ilmoittaa voitetusta lahjakortista. Kuriiripalvelu haluaa varmistaa yhteystiedot, jotta paketti voidaan toimittaa perille. Johtava matkapuhelinvalmistaja on valinnut juuri sinut uusimman mallinsa koekäyttäjäksi.

Ainutlaatuiseen tarjoukseen liittyvä kiire on yksi verkkohuijauksen tunnusmerkeistä. (Kuva: Kilpailu- ja kuluttajavirasto)

Kuulostaako tutulta? Vastaavanlaisia ilmoituksia voi tulla vastaan myös sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuilla surffatessa. Nykyisin kuluttajia lähestytään myös teksti- sekä WhatsApp -viestein.

Verkkohuijauksen tunnistaminen on vaikeaa

Huijausviestit ohjaavat verkkosivuille, joissa mielikuvaa tarjouksen aitoudesta ja ainutlaatuisuudesta pyritään vahvistamaan. Lopulta kuluttajalta kysytään maksukortin tietoja eri syihin vedoten.

Tyypillisesti pientä veloitusta perustellaan toimituskuluilla tai jotta henkilön identiteetti voitaisiin varmistaa. Jos korttitiedot erehtyy antamaan, voi olla lähes varma, että jatkossa tililtä tullaan veloittamaan yllättäviä ja toistuvia suorituksia, joihin kortinhaltija ei ole antanut suostumustaan.

Tilausansoihin ja erilaisiin huijauksiin johdattelevat viestit ja verkkosivut ovat taidokkaasti tehtyjä ja niissä käytetään häikäilemättä hyväksi isojen tunnettujen yritysten mainetta. Useissa tapauksissa huijausverkkosivuston aitoudesta on miltei mahdotonta varmistua ja ansaan tai huijauksen uhriksi saattaa joutua kuka tahansa.

Kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on valvoa suomalaisille kuluttajille suunnattua markkinointia myös internetissä. Me kuluttaja-asiamiehen valvontatoiminnassa tunnemme kuluttajien verkkoympäristössä kohtaamat ongelmat ja pyrimme parhaamme mukaan puuttumaan lainvastaiseen toimintaan.

Puuttumiskeinoihin tarvitaan parannuksia

Maailma on muuttunut ajoista, jolloin kuluttajat asioivat pääosin kivijalkakaupoissa ja kotimaisten elinkeinonharjoittajien kanssa. Tuotteiden ja palveluiden kauppa sekä pitkälti myös markkinointi ovat siirtyneet kovaa vauhtia verkkoon.

Nykyisen lainsäädännön ja kuluttaja-asiamiehelle asetetun neuvotteluvelvollisuuden vuoksi emme valitettavasti pysty aina tehokkaasti puuttumaan markkinoilla esiintyviin ja yhä yleistyviin internetin kuluttajaongelmiin.

Ongelmallisia ovat tilanteet, joissa lainvastaisen markkinoinnin taustalla olevaa tahoa ei pystytä selvittämään. Internetin luonteen ja käytössä olevien tekniikoiden vuoksi väärän tai tekaistun identiteetin käyttäminen on aivan liian helppoa. Halutessaan verkkosivujen taustalla oleva toimija pystyy piilottelemaan ja välttämään viranomaisen yhteydenottoyritykset.

Onneksi lähivuosina EU-sääntely on tuomassa tilanteeseen merkittäviä parannuksia. Suomalaisille kuluttajaviranomaisille on todennäköisesti tulossa kipeästi kaivattuja tehokkaampia keinoja rikkomusten lopettamiseksi. Uudet toimivaltuudet mahdollistaisivat muun muassa varoitusviestien antamisen verkkosivuilla vierailtaessa sekä määräysten antamisen sisällön poistamiseksi tai verkkosivuille pääsyn estämiseksi.

On koko yhteiskunnan etu, että terveitä ja toimivia markkinoita turvaava viranomainen pystyisi puuttumaan räikeimpiin huijauksiin, jotka horjuttavat kuluttajien luottamusta verkkokauppaan.

Lisäksi olennaista on tiivistää yhteistyötä ja tiedonvaihtoa kansallisten ja kansainvälisten viranomaisten sekä myös muiden samojen ongelmien parissa painivien organisaatioiden kesken. Näin esiin tulevat lainvastaiset menettelyt saataisiin mahdollisimman nopeasti kuriin ja niistä aiheutuvat vahingot ja haitat minimoitua.

Verkkohuijausten selvittelyssä tulemmekin jatkamaan ja yhä syventämään tärkeää yhteistyötä Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksen kanssa.

Reklamoi maksutapahtumista, joihin et ole antanut suostumustasi

Toki jotain on tehtävissä myös uusia keinoja odotellessa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta löytyy toimintaohjeita verkkohuijausten uhreille. Jos kortilta tehdään veloituksia ilman suostumusta, asiasta voi aina reklamoida myös maksunpalveluntarjoajalle, yleensä pankille. Pankin on silloin osoitettava, että suostumus juuri kyseiseen maksutapahtumaan on annettu. Aiheettomat veloitukset on palautettava kuluttajalle, jos maksutapahtuma on toteutettu oikeudettomasti.

Lisätietoja maksupalveluntarjoajan vastuusta


Päivityshistoria

Asiasanat: Tietoturva , Huijaus , Kyberrikollisuus , Kyberturvallisuus , Teema , Tietoturva nyt!

LinkedIn Print

Yhteystiedot

logo

Viestintävirasto

Kyberturvallisuuskeskus

PL 313, 00181 Helsinki


Mediayhteydenotot puhelimitse 0295 390 248