Roskaposti tulee nykyään tekstiviestinä

Roskaposti on siirtynyt sähköpostista myös tekstiviesteihin. Markkinointia ja tietojenkalastelua ja huijausyrityksiä tulee puhelimeen, vaikka numero olisi salainenkin. Useimmiten viestit kannattaa vain poistaa. Tietojenkalasteluviesteistä voi ilmoittaa Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukselle. Tilausansoista ja epäasiallisesta markkinoinnista kannattaa ilmoittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV).

Kalastelua, tilausansoja ja markkinointia

Puhelimeen saapuvat roskapostiviestit voi luokitella pääasiassa neljään kategoriaan:

  1. Kalasteluluviestit
    • Pankkitunnuksia kalastellaan mm. pankkien, poliisin, Postin ja Matkahuollon nimissä lähetettävissä tekstiviesteissä.
    • Viestissä pyydetään avaamaan linkki ja kirjautumaan sinne verkkopankkitunnuksilla.
    • Esimerkiksi "Sinulle on saapunut lähetys 18.05.2014, viimeinen noutopäivä 30.05.2014. Hukkuneen seurantakoodin löydät verkosta osoitteesta www.matkahuolto-lahetys.net"
    • Esimerkiksi "Vahvista matkapuhelinnumero http://handelsmobile.net"
    • Viestin lähettäjänä voi näkyä myös pankin nimi, "Posti", "Live Posti 1" tai "Poliisi" puhelinnumeron sijasta.
  2. Tilausansat ja huijaukset
    • Nimekkäiden kauppaketjujen nimissä tulevat viestit, joissa ilmoitetaan mahdollisuudesta voittaa lahjakortti.
    • Esimerkiksi "Tahdotko voittaa 300€ K-citymarket lahjakortin? Vastaa kolmeen kysymykseen ja voita: https://mobiiliedut.com/?i=FKSWCQ Ei enää viestejä? Vastaa "EI"
    • Viime aikoina viestejä on tullut usein +35846-alkuisista numeroista.
  3. Aggressiivinen ja epäasiallinen mainonta
    • Muun muassa nettikasinot ovat lähestyneet asiakkaita mainostekstiviesteillä.
    • Esimerkiksi "75€ pelirahaa ja 100 ilmaispyöräytystä kun talletat 25€ InstaCasinoon. Ei enää viestejä? Vastaa "EI"
    • Viime aikoina viestejä on tullut usein +35846-alkuisista numeroista.
  4. Operaattorin välittämät mainokset


Viesteihin ei kannata vastata vaan ne voi poistaa. Jos viestiin vastaa, viestien tuleminen ei välttämättä lopu. Kannattaa myös tarkistaa puhelinlaskusta, ettei viestistä ole veloitettu normaalia tekstiviestiä enempää.

Ilmoita tietojenkalasteluviestit Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukselle

Jos saat tekstiviestin, jossa kalastellaan esimerkiksi pankkien, poliisin tai Postin nimissä pankkitunnuksia, ilmoita viestin sisältö ja lähettäjän numero tai nimi Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukselle sähköpostitse cert (at) viestintavirasto (piste) fi tai yhteydenottolomakkeella.

Kyberturvallisuuskeskus poistaa tietojenkalastelusivustot verkosta yhteistyössä verkkopalveluntarjoajien kanssa. Viestintävirasto ei voi estää viestien tuloa puhelimeen.

Reklamoi tilausansoista laskuttajalle tai ilmoita epäasiallisesta mainonnasta Kilpailu- ja kuluttajavirastolle

Jos astuit tilausansaan ja sait laskun jostakin mitä et ole tilannut, reklamoi laskuttajalle ja kiistä maksuvelvollisuutesi. Hyödynnä Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatio-ohjeita. Jos asia ei etene, kysy neuvoa maistraattien kuluttajaneuvonnasta.

Jos haluat tehdä valvontavihjeen kohtaamastasi tilausansasta tai epäasiallisesta mainonnasta, ilmoita viestien sisältö ja lähettäjän numero Kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Vihjeitä hyödynnetään kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä.

Lisätietoa

Päivityshistoria

Asiasanat: Tietoturva , Kyberturvallisuus , Matkapuhelin , NCSC-FI , Roskaposti , Tekstiviestit , Tietojen kalastelu (phishing) , Tietoturva nyt!

LinkedIn Print

Yhteystiedot

logo

Viestintävirasto

Kyberturvallisuuskeskus

PL 313, 00561 Helsinki


Mediayhteydenotot puhelimitse 0295 390 248