Jokaisella on oikeus kahden megan laajakaistaan

Jokaisella on oikeus saada kotiinsa tai yrityksensä toimipisteeseen kohtuuhintainen laajakaistaliittymä, jonka nopeus on vähintään 2 Mbit/s. Suurimmassa osassa maata laajakaistaliittymiä on hyvin saatavilla. Niille alueille, joilla laajakaistaliittymää ei ole kaupallisesti saatavilla, Viestintävirasto on nimennyt yleispalveluyrityksen. Yleispalveluyrityksellä on velvollisuus tarvittaessa huolehtia, että asiakas saa toimivan liittymän.

Laajakaistaliittymä voidaan toteuttaa joko kiinteällä tekniikalla (esim. ADSL, kaapeli tai valokuitu) tai mobiiliverkon avulla (3G tai 4G). Liittymän saapuvan nopeuden (määrittää sen, kuinka nopeasti nettisivut ja niiden sisältö latautuvat) täytyy olla vähintään 2 Mbit/s, mutta se saa vaihdella jonkin verran. Keskimääräisen vähimmäisnopeuden on oltava

  • 1,5 Mbit/s 24 tunnin mittausjakson aikana ja
  • 1 Mbit/s minkä tahansa 4 tunnin mittausjakson aikana.

Oikeus laajakaistaan toteutuu, kun liittymä toimii vähintään yhdessä pisteessä kotona tai yrityksen toimipaikassa. Tämä voi edellyttää, että käyttäjä parantaa mobiililaajakaistan toimivuutta liittämällä mobiilireitittimeen tai mokkulaan katolle asennettavan lisäantennin. Lisätietoa kuuluvuuden parantamisesta löydät antenniohjeesta. Voit pyytää neuvoja kuuluvuuden parantamiseen myös omalta operaattoriltasi.

Google kerää automaattisesti tietoja palvelujensa, kuten YouTuben käyttäjistä. Lue lisää Googlen tietosuojakäytännöstä. Viestintäviraston sivuilla YouTube-videot eivät automaattisesti näy, ellet erikseen salli niiden esittämistä. Sallimalla videon esittämisen hyväksyt Googlen tietosuojakäytännöt.

Jos sinulla on vaikeuksia saada toimiva laajakaistaliittymä, toimi seuraavien ohjeiden mukaisesti:

  • Tutustu ensin Viestintäviraston ohjeisiin kuuluvuuden parantamisesta ja kysy tarvittaessa neuvoa omalta operaattoriltasi.
  • Useimmissa tilanteissa riittävän hyvä laajakaistaliittymä saadaan toteutettua kytkemällä mobiilireitittimeen oikein suunnattu ulkoantenni.
  • Jos kuuluvuuden parantamisesta ei ole apua, ota yhteyttä Viestintävirastoon. Linkki yhteydenottolomakkeeseen.
  • Ota yhteyttä Viestintävirastoon myös, jos operaattori kertoo sinulle, että osoitteeseesi ei saa toimivaa liittymää edes lisäantennin avulla tai jos et saa neuvoa operaattorilta.

Voit itse tarkistaa hakukoneesta postinumeroalueesi laajakaistayleispalvelusta huolehtivan yleispalveluyrityksen.

Asiasanat: Internet , Laajakaista , Yleispalvelu

LinkedIn Print