Matkapuhelimen käyttö ulkomailla

Matkapuhelin ja kotimainen liittymä toimii yleensä ulkomailla ilman erityistoimia. Matkapuhelin etsii automaattisesti sen operaattorin verkon, jonka kanssa kotimaan operaattori on tehnyt roaming- eli verkkovierailusopimuksen.

Matkapuhelinpalvelujen käyttö ulkomailla laskutetaan pääsääntöisesti erillisten verkkovierailuhinnastojen mukaan ja hinnoissa voi olla huomattavia eroja eri matkakohteiden välillä. Alla on vinkkejä fiksuun matkapuhelimen käyttöön ulkomailla.

Viisi vinkkiä matkapuhelimen käyttöön ulkomailla

1. Selvitä liittymäsi toimivuus ulkomailla

Yleensä matkapuhelinliittymät toimivat myös ulkomailla. Voit tarvittaessa varmistaa toimivuuden omalta operaattoriltasi erityisesti, jos matkustat Euroopan ulkopuolelle, tai jos sinulla on käytössäsi prepaid-liittymä.

Matkapuhelimen lisäksi myös muilla mobiililaitteilla, kuten tableteilla, voi yleensä käyttää palveluita ulkomailla. Voit tarkistaa toimivuuden laitteen asetuksista ja omalta operaattoriltasi.

2. Tarkista matkakohteesi verkkovierailuhinnasto

Operaattorit julkaisevat verkkovierailuhinnastojaan verkkosivuillaan. Tarvittaessa hintatietoja voi kysyä oman operaattorin asiakaspalvelusta.

DNA

Elisa

Telia

Moi

Euroopassa matkustettaessa matkapuhelinpalvelujen hinnoittelua säännellään EU-asetuksella. Vaikka hinnat ovat pääsääntöisesti jonkin verran kotimaisia palveluja korkeammat, matkapuhelimen käyttö on usein huomattavasti edullisempaa Euroopassa verrattuna muuhun maailmaan.

Tekstiviestin vastaanottaminen on maksutonta. Enimmäishinnat sisältävät arvonlisäveron. Enimmäishinnat ovat voimassa EU-maiden lisäksi Norjassa, Islannissa ja Liechtensteinissa.

Operaattorit voivat tarjota myös vaihtoehtoisia verkkovierailuhinnastoja tai lisäpalveluja, jotka ovat suunniteltu matkusteleville asiakkaille. Lisäksi laivoissa ja lentokoneissa voi olla mahdollista käyttää palveluja, joiden käytöstä laskutetaan erillisen hinnaston mukaisesti.

Enimmäishinnat Euroopassa 

Euroopan ulkopuolella matkustettaessa matkaviestinpalvelujen käytön hinnoissa voi olla huomattavia eroja eri matkakohteiden ja myös operaattorien hinnastojen välillä. Erityisesti datapalveluiden hinnoissa voi olla merkittäviä eroja kotimaisen ja ulkomaisen käytön välillä.

Kaikki saldorajapalvelut eivät välttämättä toimi Euroopan ulkopuolella.

Jotta vältyt yllätyksiltä, muista tarkistaa palvelujen hinnat matkakohteessasi omalta operaattoriltasi ennen matkaa.

3. Arvioi kulutustasi

Arvioi omia käyttötarpeitasi, jotta voit arvioida myös muodostuvaa laskua.

Muista kuitenkin, että datapalveluiden käytön määrää voi olla haastavaa arvioida etukäteen, sillä esimerkiksi videoiden katsominen ja sovellusten päivitykset voivat tarvita vaihtelevan määrän tiedonsiirtoa.

Esimerkkejä tyypillisistä tiedonsiirron määristä:

  • yhden sähköpostin vastaanottaminen 10–500 kt
  • hyvälaatuisen kuvan lataaminen 1–3 Mt
  • mp3-musiikkikappaleen lataaminen 2–3 Mt
  • videon lataaminen 1–10 Mt
  • sovelluksen lataaminen tai päivittäminen 5–50 Mt

Voit hyödyntää erilaisia laskureita datakäytön arvioinnissa. Esimerkiksi älypuhelimissa voi olla ominaisuutena mahdollisuus seurata puhelimella siirrettyjä tiedonsiirtomääriä.

Säästät tiedonsiirrossa lataamalla haluamasi sisällön, kuten kartan, puhelimeesi jo ennen matkaa.

4. Tarkista puhelimesi asetukset

Älypuhelimissa on pääsääntöisesti mahdollisuus kytkeä verkkovierailudatapalvelut päälle tai pois päältä käyttäjän valinnan mukaan. Puhelimen asetukset on hyvä muuttaa sopivaksi ennen verkkoon kirjautumista ulkomailla.

5. Suojaudu väärinkäytöltä

Suojaa puhelimesi salasanalla ja liittymäsi PIN-koodilla.

Ota operaattorisi yhteystiedot mukaan matkalle, jotta voit pyytää liittymän sulkemista, jos matkapuhelimesi katoaa tai se varastetaan. Tee pyyntö liittymän sulkemisesta viipymättä katoamis- tai varkaustapauksissa.

Asiasanat: Puhelin , Hinnat , Matkapuhelimet , Verkkovierailu

Päivitetty 15.06.2017

LinkedIn Print