Saldopalvelut ja käyttörajat

Lähes kaikki operaattorit tarjoavat palveluja, joiden avulla voit seurata puhelinlaskusi saldon kertymistä. Tällaisia palveluita ovat saldomuistutus, saldokysely ja saldorajoitus. Voit myös sopia operaattorin kanssa euromääräisestä käyttörajasta esimerkiksi väärinkäytöksestä aiheutuvan vahingon rajoittamiseksi.

Seuraavassa on kuvattu tarkemmin saldokyselyt, saldomuistutus, saldorajoitus ja käyttöraja.

Saldokyselyt

Saldokyselyllä voit selvittää puhelinlaskusi saldon. Kyselyjä voi yleensä tehdä:

  • tekstiviestillä
  • operaattorin internetsivujen kautta
  • soittamalla saldoautomaattiin tai operaattorin asiakaspalveluun.

Tarkista saldokyselyn hinta omalta operaattoriltasi. Kysely on usein maksuton.

Puhelut, tekstiviestit ja kuvaviestit päivittyvät saldopalvelujen saldoon yleensä viiveellä. Sen takia palvelu ei välttämättä anna täysin ajantasaista tietoa puhelinkuluistasi. Saldokysely ei myöskään välttämättä ota huomioon liittymän ja palveluiden avaus-, muutos tai perusmaksuja tai mahdollisia tarjouksia.

Saldomuistutus

Saldomuistutuksen avulla pysyt ajan tasalla puhelinlaskun kertymisestä. Sen avulla voit seurata kulujasi ja pitää laskusi sopivan suuruisena. Saldomuistutus ei kuitenkaan itsessään rajoita liittymän käyttöä.

Saldomuistutus lähettää viestin, kun valitsemasi saldoraja ylittyy. Palvelu ei ole reaaliaikainen: muistutusviesti kertyneestä saldosta lähtee aina viiveellä. Viestistä näet ajanjakson, jolta puhelut, tekstiviestit, kuvaviestit ja datasiirron käyttö ovat kertyneet.

Muistutusviestit eivät välttämättä ota huomioon laskulle tulevia liittymän ja palveluiden avaus-, muutos- tai perusmaksuja tai liittymän mahdollista puheaikaetua.

Saldomuistutus voi olla mahdollista saada kahteen matkapuhelinliittymään. Esimerkiksi vanhempi voi saada omaan liittymäänsä muistutusviestit lapsensa liittymän käytöstä.

Saldorajoitus säätää puhelinkulusi sopivalle tasolle

Saldorajoitus on teleoperaattoreiden tarjoama palvelu, jonka avulla voit rajoittaa puhelinkustannukset haluamallesi tasolle. Kun saldoraja täyttyy, et voi enää soittaa tai lähettää teksti- tai kuvaviestejä. Saldoraja ei kuitenkaan välttämättä ole reaaliaikainen.

Saldorajan täyttyminen sallii

  • puheluiden ja tekstiviestien vastaanottamisen
  • soittamisen ilmaisnumeroihin
  • soittamisen hätänumeroihin

Monet operaattorit ilmoittavat tekstiviestillä, kun saldoraja on täyttymässä. Muistutusviestin voi usein saada myös toiseen matkapuhelinliittymään. Näin esimerkiksi vanhemmat pystyvät valvomaan paremmin lastensa puhelinkuluja.

Operaattorilta kannattaa tarkistaa ennen palvelun kytkemistä, vaikuttaako saldorajoitus jollain tavalla esimerkiksi liittymän käyttöön ulkomailla. Saldorajoitus ei välttämättä toimi ulkomailla lainkaan. Rajoitus voi myös estää koko liittymän käytön ulkomailla.

Käyttöraja torjuu ylisuuret puhelinlaskut

Käyttörajan avulla voit torjua ylisuuria laskuja esimerkiksi silloin, kun saldoraja ei ole teknisesti mahdollinen tai et halua kaupallista saldorajoituspalvelua. Käyttörajan asettamisella voidaan torjua myös muun muassa väärinkäytöksistä aiheutuvaa vahinkoa tilanteissa, joissa liittymän käyttö laskutuskauden aikana kasvaa poikkeuksellisen suureksi. Käyttöraja on tyypillisesti euromäärältään saldorajaa suurempi, ja se on rinnastettavissa luottokortin käyttörajaan.

Kun käyttöraja ylittyy, operaattori voi rajoittaa liittymän käyttöä: puhelimella voi esimerkiksi ainoastaan vastaanottaa puheluita. Operaattori ilmoittaa etukäteen puhelimen käytön rajoittamisesta. Samalla saat ohjeet, miten voit estää käytön rajoittamisen.

Asiasanat: Puhelin , Hinnat , Liittymä

Päivitetty 21.09.2015

LinkedIn Print