Laskutus ja käyttökulujen hallinta

Voit seurata ja hallita puhelinkulujasi monella tapaa. Laskuerittelystä näet, mistä puhelinlaskusi muodostuu. Puhelinta voi myös käyttää tavaroiden ja palveluiden maksamiseen.

Erilaisten puheluesto- ja saldorajapalveluiden avulla voit helposti hallita puhelinkulujasi.

Laskutuskauden pituus

Löydät yleensä laskutuskauden tarkat päivät puhelinlaskusta. Joskus peräkkäisissä laskuissa voi olla veloituksia samalta päivältä. Operaattori voi esimerkiksi veloittaa ulkomailla soitetut puhelut vasta sen jälkeen, kun se on saanut laskutustiedot ulkomaiselta operaattorilta.

Jos olet käyttänyt palvelua vähän, et välttämättä saa erillistä laskua joka kuukausi. Tällöin laskutuskauden saldo siirtyy seuraavalle laskulle. Laskutuskauden pituus kannattaa varmistaa omalta operaattorilta.

Käyttökulujen hallintaan on useita keinoja

Operaattorit tarjoavat useita erilaisia tapoja ennakoida ja hallita puhelinkuluja. Osa tarjotuista palveluista on tarkoitettu lähinnä puhelinkulujen seurantaan, eivätkä ne estä käyttämästä palveluja. Lähes kaikki operaattorit tarjoavat palveluja, joiden avulla voit seurata tai selvittää puhelinlaskusi saldon kertymistä. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi saldokyselyt ja saldomuistutukset. Halutessasi voit myös rajata viestintäpalvelujen käyttöä hyödyntämällä esimerkiksi saldorajoitusta tai estopalveluja. Halutessasi voit myös rajata viestintäpalvelujen käyttöä sopimalla operaattorin kanssa maksuttomasta käyttörajasta tai hyödyntämällä esimerkiksi saldorajoitusta tai estopalveluja.

Pre paid -liittymällä maksat puhelusi etukäteen

Voit hallita matkapuhelimen käytöstä aiheutuvia kuluja valitsemalla pre paid -liittymän. Pre paid -liittymissä maksat puhelinkulusi etukäteen. Kun liittymän saldo loppuu, pystyt käyttämään maksullisia palveluja vasta saldon latauksen jälkeen.

Saldon reaaliaikaisen kulumisen varmistamiseksi pre paid -liittymistä on usein rajoitettu puheluita palvelunumeroihin, eivätkä liittymät välttämättä toimi ulkomailla. Pre paid -liittymän numeroa ei myöskään yleensä ole mahdollista siirtää toiseen liittymään.

Puhelimella voi myös ostaa tavaroita ja palveluita

Matkapuhelimella voi maksaa erilaisia tavaroita ja palveluja. Maksu peritään tällöin puhelinlaskun yhteydessä. Operaattori ja tavaran tai palvelun myyjä vastaavat tällöin yhdessä mahdollisesta sopimusrikkomuksesta. Operaattorin korvusvelvollisuus on kuitenkin aina enintään tavarasta tai palvelusta maksettu hinta.

Mikäli puhelimella maksamasi tavara tai palvelu on jäänyt toimittamatta tai epäilet sen olevan virheellinen, voit tehdä asiasta reklamaation suoraan myyjälle. Sinulla on oikeus reklamoida myös operaattorille, joka laskuttaa palvelusta, eli omalle liittymäoperaattorillesi.

Jos tarvitset apua asian hoitamiseen myyjän tai operaattorin kanssa, kuluttajaneuvonta antaa opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa. Tarvittaessa asian voi saattaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Asiasanat: Puhelin , Hinnat , Liittymä , Matkapuhelimet

Päivitetty 10.03.2017

LinkedIn Print